Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





תפיסת כמות

תפוס את הכמות, אל תספור - התפתחות תפיסת כמות אצל ילדים

האם הילד שלך צריך לספור פריטים כדי לדעת את כמותם גם כשמדובר בכמות מאוד קטנה ? אם כן יתכן וטרם למד לתפוס כמויות.

האם הילד תופס כמות ?
"אז כמה מטבעות יש לך ביד שמאל", שאלה המרפאה בעיסוק את אסף בן הארבע.
אסף החל לספור בקול רם את המטבעות, "אחת, שתיים, שלוש.  יש שלוש", אמר.
"נכון", אמרה המרפאה בעיסוק.
"עכשיו אני שמה לך מטבעות ביד ימין", אמרה המרפאה בעיסוק ונתנה לרוני שלוש מטבעות.
"נסה לומר לי כמה מטבעות יש לך ביד ימין מבלי לספור, רק מלהסתכל על הכל בבת אחת", שאלה המרפאה.
"לא יודע", אמר רוני.
תשווה, זה נראה אותה כמות כמו ביד שמאל?
"כן", ענה רוני.
אז כמה מטבעות יש לך ביד ימין?
"שלוש", ענה רוני.
"נכון", אמרה המרפאה בעיסוק.

מהי תפיסת כמות ועל מה מתבססת
תפיסת כמות היא היכולת להבין מהי סה"כ כמות הפריטים המצויים ללא ספירתם. תפיסה זאת מתבססת על ההתייחסות לפריטים כקבוצה ולא כבודדים. היכולת לתפוס כמות מושפעת מרכישה של מיומנויות חשבוניות בסיסיות. בשביל שילד יתפוס כמות, כלומר יתייחס לפריטים כקבוצה ולא כיחידים הוא צריך מיומנויות מספריות קודמות כמו היכולת למנות חפצים באופן שיטתי ומדויק ולהבין שכמות אינה מושפעת ממראה הפרטים –מיקומם במרחב וגודלם  (כך ששלוש תפוחים היא אותה כמות כמו שלושה זיתים, אפילו שהתפוחים יותר גדולים). בנוסף, נדרשת חשיפה למיומנות זאת. ילד שלא ייחשף לצורך או לבקשה לתפוס כמות (לא יבקשו ממנו לנסות לתפוס כמות מבלי לספור) עלול להתעכב בפיתוח מיומנות זאת.

תפיסת כמות מה מצופה מהילד ביחס לגילו
ככלל עם העלייה בגיל מצופה שהילד יתפוס כמויות גדולות יותר של פריטים (בלי לספור אותם). בגיל 3 אנו מצפים מהילד לתפוס כמות של שתיים (למשל לראות שני תפוחים ולהיות מסוגל לומר מיד שיש שני תפוחים בלי לספור). בגיל 4 מצופה מהילד לתפוס כמות של שלוש פריטים ובגיל 5-6 מצופה שהילד יתפוס לפחות ארבע פריטים ללא מנייתם. לרוב כמויות של מעל שש אינם נתפסות בבת אחת אלא מתפרקות לתת כמויות שאותם ניתן לתפוס ולחבר ( לדוגמא, 7 בדידים ניתן לתפוס כקבוצה של שלוש וקבוצה של ארבע ולחבר).

איך לפתח תפיסה כמותית אצל ילדים
תפיסת כמות היה מיומנות חשובה, פרט לעובדה שהיא מייעלת את תהליך החשיבה (על ידי חסכון זמן הספירה), היא גם חלק מפיתוח תהליכי הקבצה, המאפשרים לו לתפוס אובייקטים כקבוצה ולא כפריטים ותהליכי אנליזה וסינתזה של קבוצות. רוצים לעזור לילדכם לפתח תפיסה כמותית ? חשפו את הילד למשימות הדורשות תפיסת כמות, התחילו מכמות קטנה של שני פריטים, בקשו מהילד לתפוס כמה מטבעות, סוכריות או גולות יש בידכם או על השולחן מבלי לספור, הציגו את הכמויות כל פעם בסידור אחר ועלו בהדרגה את הכמויות לפי מידת יכולתו. במידה ונצפה קושי בתחום זה התייעצו עם מרפאה בעיסוק או גננת לפעילויות מתאימות והנחייה נוספת בתחום.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק , M.Sc
קליניקה בתחום התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק , עמק יזרעאל