Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





שאלות ותשובות בתחום ריפוי בעיסוק

התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק

שאלות נפוצות להורים המעוניינים לקבל עבור ילדיהם ריפוי בעיסוק?

מה ההבדל בין ריפוי בעיסוק לבין פיזיותרפיה.
שני המקצועות מסייעים לשיפור תפקוד הילד בעקבות איחור התפתחותי, מחלה או פגיעה. ואולם, מקצוע הפיזיותרפיה מתמקד בעיקר בשיפור יכולות מוטוריות של הילד (הליכה, ריצה) בגפיים התחתונות ובגפיים העליונות (ידיים). מקצוע הריפוי בעיסוק מתייחס למכלול היכולות של הילד המוטוריות, התפיסתיות, הקוגניטיביות הגרפו מוטוריות ועוד. בתחום המוטורי ישנו דגש רב יותר על תחום המוטוריקה העדינה (תפקודי כף יד) ומוטוריקה גסה עליונה (חיזוק חגורת הכתפיים).

מהם  סיבות ההפניה האפשריות לאבחון וטיפול בריפוי בעיסוק?
ניתן להפנות ילד לריפוי בעיסוק במידה והילד מגלה איחור התפתחותי או קושי באחד מהתחומים הבאים:
תחום המוטוריקה העדינה: קושי באחיזות, תנועות וקואורדינציה עדינה הנדרשת לאחיזות, תנועות ומניפולציות של חפצים קטנים (עיפרון, מחדד, חרוזים)
תחום המוטוריקה גסה: קושי ביכולת התנועה וקואורדינציה הנדרשות לישיבה יציבה ומשחק מוטורי (קפיצה, משחקי כדור ותנועה).
התחום הגרפו מוטורי: קושי או הימנעות מפעילויות המערבות אינטגרציה ויזו – מוטורית הנדרשת לשם ציור, העתקה וכתיבה והפחתת הימנעות מפעילויות אלו.
התחום הקוגניטיבי:  קושי בתהליכי חשיבה בשלב הקלט (סריקה, איסוף נתונים), העיבוד (תכנון, ארגון) והפלט הנדרשים לשם השלמת דפי עבודה, התארגנות במשחק ועוד. בנוסף, העמקת בדיקת תהליכי חשיבה.
התחום התחושתי: סימנים לרגישות יתר למגע, תנועה ורעשים.
התחום התפקודי: קשיי תפקוד שונים (בתחום האכילה, הלבוש, הרחצה, המשחק).

איך ניתן לשפר אחיזת עיפרון לילד שאינו אוחז נכון ומתקשה בעקבות כך לצייר?
אחיזת עפרון תקינה היא כאשר האגודל והאצבע נמצאים על העיפרון אצבע מול אצבע והאמה תומכת בעפרון מאחור, הקמיצה והזרת סגורות ולא מעורבות באחיזה עצמה, אחיזה זו נקראת אחיזה טריפואידית. באחיזה זאת ישנו יישור של שורש כף יד ונוצר מאין עיגול מהמפגש בין האגודל והאצבע שמונחים על העיפרון. חשוב לציין שאחיזת העפרון מתפתחת בשלבים ומגיעה להבשלה בסביבות גיל 5. אחיזת העיפרון מומלץ לנסות ולשפר עד גיל 7. לאחר מכן קשה לשנות את דפוס האחיזה שהשתרש. השלב הראשון בטיפול הינו אבחון. בשלב זה מאבחנים מהו המקור לאיחור באחיזה או מה המקור לאחיזה בלתי נורמטיבית. הסיבה לכך יכולה להיות מוטורית (לדוגמה, חולשה בחגורת כתפיים ו/או באצבעות, העדר הפרדת תנועה), סיבה מבנית (גמישות יתר במפרקים) ועוד. במקביל חשוב לברר עם הגננת באיזה אופן משפיעה אחיזת העיפרון על תפקוד הגרפו מוטורי הילד (הימנעות מציור, ביצועי ציור בלתי מדויקים ועוד). במידה ולקשיי האחיזה ישנה השפעה על התפקוד הגרפו מוטורי (ציור וכתיבה) יש לפנות למרפאה בעיסוק כדי לאבחן את סוג הקושי ולקבל תרגילים /או התאמות (מאחזי עיפרון) שיעודדו אחיזה תקינה. חשוב לזכור שאחיזה בלתי תקינה אינה בהכרח גורמת לקושי גרפו מוטורי (בדיוק הציור והכתיבה או ובמהירות הביצוע) ולכן כשלעצמה אינה בהכרח מחייבת התערבות.

איך ניתן להפחית הימנעות מפעילויות גרפו מוטוריות (ציור, צביעה והעתקה) לילד שנמנע?
ראשית חשוב לאבחן במסגרת הריפוי בעיסוק מה הגורם שבגללו הילד נמנע מפעילויות זאת? האם מתקשה באחיזה ובשליטה המוטורית בעיפרון?, האם מתקשה בפן התפיסתי או הקוגניטיבי של הביצוע (בתכנון רצף וכיוון הקו)? או התחושתי או המוטורי הגס (חולשה בחגורת כתפיים). בשלב הבא חשוב להתאים פעילויות ומשחקים שנועדו לשפר את המרכיב המקשה על הילד בביצועיו הגרפו מוטורים. לדוגמה, להתאים תרגלי מוטוריקה עדינה לשם שיפור אחיזת עיפרון ולתרגל אחיזות של עפרון וצבעים בגדלים, טקסטורות ועוביים שונים. מומלץ להתחיל בתרגילים ופעילויות קלות ומדורגות כדי לאפשר לילד להיפתח לתחום הקושי.

איך ניתן להתרשם מרגישות תחושתית של הילד?
ילד עשוי להציג רגישות חושית בתחומים שונים: ראייה, שמיעה, מגע, תנועה או רגישות בתחום האורלי.
בעקבות הרגישות ניתן יהיה לראות סימנים התנהגותיים כמו חוסר רצון ללכת למקומות רועשים (הופעות ילדים), הימנעות מלבישת בגדים שלהם תוויות וסוגי בד מיוחדים, תחושות לא נעימות בפה בעת אכילת סוגי מזון מסוימים, פחד להתנתק מהקרקע ולהיות במנח ראש וגוף הפוכים. במידה והילד מציג סימנים אלו בתדירות גבוהה ובאופן שפוגע בתפקודו הלימודי ו/או החברתי מומלץ לאבחן ולטפל בתחום בריפוי בעיסוק.  

איך עוזרים לילד שמציג קשיי ארגון ותכנון במשחק ולמידה ובתפקוד יום יומי (אכילה, רחצה ועוד)?
ראשית חשוב לאבחן מה הגורם לקשיי הארגון והתכנון במסגרת אבחון בריפוי בעיסוק? האם מדובר בקושי ניהולי על רקע בעיית קשב? האם מדובר בקושי מוטורי עדין ולכן קשי הארגון מתבטאים בעיקר בפעילויות עדינות כמו השחלה ? או האם מדובר בקשיי מוטוריקה עדינה ולכן קשיי הארגון מתבטאים בעיקר במשחק מוטורי. בשלב הבא חשוב להתאים ולתרגל תרגילים הדורשים ארגון, תכנון, קואורדינציה ואינטגרציה תוך מתן אסטרטגיות חשיבה ו/או אסטרטגיות תנועה. מומלץ ביותר לעבוד עם הילד על תחומים אלו ממקום של גילוי האסטרטגיות באופן מונחה ולא ניתנם באופן ישיר.

 

שאלות נפוצות למעוניינות ללמוד ריפוי בעיסוק

איפה ניתן ללמוד ריפוי בעיסוק?
כיום ניתן ללמוד תואר ריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת תל אביב. בנוסף, ניתן ללמוד במכללת מבחר בבני ברק, שהינה שלוחה של אוניברסיטת חיפה ובמכללת קריית אונו.

מה נדרש ללימוד ולעשות כדי להיות מרפאה בעיסוק בתחום הילדים?
על מנת להיות מרפאה בעיסוק צריך ללמוד כ 3-4 שנים בחוג לריפוי בעיסוק באחת האוניברסיטאות או המכללות ולסיים את כל מחויבויות המבחנים והעבודות לקורסים הנלמדים. בנוסף, יש לעבור ולסיים בהצלחה את ההכשרות המעשיות (הסטאז'). בשלב הבא יש לעבור מבחן של משרד הבריאות כדי לקבל רישיון מקצועי לעבוד בתחום.

מהם הכישורים הנדרשים ממרפאה בעיסוק בעבודה בתחום הילדים?
פרט לאהבה לזולת:
חשיבה אנליטית – יכולת לנתח מרכיבים ומיומנויות קיימות וחסרות לתפקוד.
חשיבה אינטגרטיבית – יכולת להתאים לילד המטופל משימות אינטגרטיביות, הכוללות עבודה על תחומי קושי וחוזק רבים הנדרשים בחיי היום יום.
יכולת עבודה בצוות  - יכולת לתקשר, לדווח ולהשתלב בעבודה צוותית לשם קידום הילד ומשפחתו.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק כפר סבא , M.Sc
מכון התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק , כפר סבא