Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





שב זקוף. האם הילד שלכם סובל מישיבה שמוטה , נשען רבות על המשענת ומתקשה לייצב את עצמו ללא תמיכה ?

הי ילד ! שב זקוף
על מיומנות הישיבה הזקופה שהולכת ונעלמת ועל קידמה ונוחיות המחזירים אותנו אחורה (בתחום הישיבה)...

האם הילד שלכם יושב עם גב כפוף, האם מתקשה לעמוד לאורך זמן ונוטה להישען על קיר בעת עמידה ? האם נוטה להימרח על השולחן, להישען הרבה על המשענת הכיסא, להשעין את הראש על היד או לשנות כל הזמן תנוחת ישיבה על הכיסא כאילו מחפש תנוחה נוחה ויציבה ? האם נמנע מישיבה ומשחק על הריצפה או משכיבה על הבטן ונשיאת משקל על האמות ? האם באופן כללי הילד שלכם הוא אינו ילד פיזי. במידה וכן יתכן והוא משתייך לקבוצת הילדים המציגה סימנים לחולשת שרירים או לקבוצת ילדים המאבדת את היכולת הטבעית להשתמש במיומנות היציבה.

למה חשוב לתת את הדעת לסימנים אלו ? כי ילד עם חולשת שרירים, המחפש כל פעם תנוחת יציבה יציבה, אינו פנוי ברמה המקסימלית לחווית משחק ולמידה, היות והוא עסוק בשינוי תנוחה לצורך נוחיות פיזית. בנוסף, ילד כזה יגלה לעיתים קרובות קושי להשתתף בפעילויות מוטוריקה גסה המצריכות כוח ויציבות גוף. קושי זה עלול להוביל לדפוס הימנעותי ולמעט תנועה. מעט תנועה יכולה להוביל לקושי לרכוש אבני דרך התפתחותיים (ריצה, קפיצה, מיומנויות כדור, רכיבה על אופנים ), עם או ללא נטייה להשמנה. לעומת זאת ילד הנוטה שלו להשתמש ביכולת הטבעית של השרירים עלול להחלישם או להימנע מאיכויות יציבה נכונה.

ככלל ניתן לחלק את הילדים המציגים סימני חולשה גופנית ויציבה שמוטה לשתי קבוצות עיקריות:

קבוצת ילדים בעלת היסטוריה התפתחותית וחולשה גופנית מובהקת
קבוצת ילדים אחת היא ילדים שעברו בזמן ההריון, הלידה וההתפתחות תהליכים שהובילו לטונוס שריר נמוך, גבוה או בלתי מאוזן . בקבוצה זאת נכללים ילדים עם תסמונת דאון, שיתוק מוחין. בקבוצה זאת נמצאים גם ילדים שחוו חוסר זמני בחמצן במהלך לידה או הריון. מדובר גם בילדים שנולדו פגים וחשופים יותר לאב –נורמליות בערכת השריר והשלד. כמו כן, מדובר בילדים שהציגו איחור בהתפתחות המוטורית כגון איחור בהתהפכות, זחילה, עמידה ובעיות טורטוקוליס, אב נורמליות בחוליות הגב וכד'.

קבוצת ילדים הגדלים בסביבה "תומכת יתר" ובהרגלים שאינם תומכים ביציבה זקופה
קבוצת הילדים השניה היא קבוצה מסוג אחר. עם השנים, הישיבה המודרנית מצריכה מהילדים (כמו המבוגרים) פחות כוח של זוקפי גב. הילד מגיל צעיר מתרגל להישען על הכורסה או הספה בסלון בזמן צפייה בטלוויזיה ולהישען על משענת הכיסא בזמן משחקי המחשב. התמונה היא כזאת : מעט מדי תנועה והרבה מדי ישיבה נתמכת. שני גורמים אלו מעודדים חולשה הדרגתית של שרירים ומציגים לעיתים תמונה של ילד חלש. חשוב להבהיר כי השרירים של ילדים אלו קיימים ויתכן והם כלל לא חלשים, אך המיומנות הטבעית והספונטנית להשתמש בהם, היא שנעלמה.

אז מה אפשר לעשות כדי לחזק את שרירי הגוף של הילד  או להשתמש במיומנויות היציבה הזקופה שנעלמה? לאמץ הרגלים בריאים.  (פשוט מאוד להבנה וקשה ליישום שיטתי)

להל"ן מספר הרגלים בריאים:

אבחון הורים – להתחיל לבדוק האם הילד נוטה להתכופף קדימה או אחורה על השולחן ולתעד זאת בכתב ? לבדוק האם יש חוסר סימטריה במאפייני הישיבה (נטייה צידית כלשהי) ? האם תנועות הילד על הכיסא הם ממקור התנהגותי, היפראקטיבי או באמת צורך לחפש תנוחה נוחה ויציבה. במקרים של חיפוש תנועה מומלץ לשלב בין ישיבה נתמכת וישיבה ללא תמיכה. במקרים של סימנים רבים לחולשה יש להתייעץ עם רופא לבדיקת גב.

ישיבה על כיסא ללא משענת  או ללא הישענות – כידוע השימוש במשענת הגב והידיים מנוון את היכולת להשתמש בשרירי הגוף שלנו. פעם לא היו כיסאות ואנשים ישבו זקוף על מחצלות, איך זה קרה? יכולת זאת ניתנת לנו באופן טבעי, אך הולכת ונאבדת עם הסביבה המרגילה אותנו להישען ולנוח לגמרי בישיבה. האם הסתכלתם פעם על תינוק שיושב זקוף על השטיח ? איך הוא עושה זאת ? באופן טבעי הוא מפעיל את שרירי הבטן וזוקפי הגב דבר המקנה לו ישיבה זקופה ונפלאה. כיום כל כך התרגלנו לשבת ולהישען על כורסאות וכיסאות מרופדים עד שגם אנחנו וגם ילדינו מאבדים אט אט את המיומנות הטבעית שניתנת לנו. הקידמה באופן פרדוקסלי מחזירה אותנו אחורה.ישיבה זקופה ללא הישענות על משענת ,כיסאות שוודים (נטולי משענות) ישיבה על הדום או הושבת הילד על שרפרפים נמוכים, כל אלו מאלצים אותנו ואת ילדינו להשתמש בשריר הגב באופן יומי (וכך להשתמש ביכולת הטבעית שניתנה לנו) ועל כן רצויים מאוד.

חינוך להרגלים נכונים ויציבה נכונה על כיסא – מודעות והרגלים הם דרך מצויינת לשמר ישיבה זקופה.  החל מגיל צעיר ניתן לעודד את הילד לשבת זקוף ולהסביר לו שכך הוא שומר על שרירי הגב שלו חזקים ועל ישיבה נכונה ובריאה לגב. מומלץ לעודד אותו  לשבת מעט בקדמת הכיסא מבלי להישען (אך לא מדי קרוב לקצה). לא יאומן כמה הרגלים טובים נטמעים בילדים ומשמרים יכולות זקיפות גב.

להרבות במשחק על הריצפה -  אין כמו הריצפה. לחזור אל הקרקע המחייבת ישיבה ללא משענת. הילד יכול לשבת לשחק בישיבה מזרחית או בשכיבה על הבטן, תוך נשיאת משקל על האמות. לא צריך להישען על הספה או הכיסא בשביל לשחק ובמקביל לשמר את המיומנות הטבעית של ישיבה נכונה.

חוג המעודד יציבה וכוח בחגורת הכתפיים–  שגרת היום של ילד מומצע כולל זמן ישיבה וחוסר תנועה רב . לא משנה עם זה בגלל שעות הישיבה בבית הספר, הישיבה הממושכת ליד מחשב או טלוויזיה, התוצאה היא אותה תוצאה: מיעוט תנועה ואובדן הדרגתי של מיומנויות יציבה זקופה. כן כן, הגוף לא תוכנן לכמות ישיבה ממושכת שכזאת. חוגים כמו שחייה או התעמלות משמרים מיומנויות יציבה וכוח בזוקפי הגב. גם חוגים כמו בלט ומחול מאוד מעודדים זקיפות עמידה וישיבה. חוגים אלו תורמים בעיקר לבניית הרגלים נכונים. מומלץ לעודד את המדריך לדבר עם הילדים על חשיבות הישיבה והעמידה הזקופה כדי להטמיע הרגלים נכונים ומודעות לחשיבותם של אלו.

השקיעו גם בבדיקת הישיבה שלכם – גם אתם במשרד, ליד הפסנתר וליד שולחן האוכל יכולים לשמור על גב זקוף. ברגע שהדבר יהפוך להרגל, לא תצטרכו כל כוח.

זכרו, היכולת קיימת, רק צריך לחזור ולהתרגל להשתמש בה !

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים
ריפוי בעיסוק לילדים, כפר סבא