Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





התאמת משחק לפי מקצב הילד

משחק בגיל הרך

משחקים איטיים לילדים מהירים ומשחקים מהירים לילדים איטיים

להתאים את המשחק למקצב של הילד

מקצב
כל ילד נולד עם מקצב פנימי שמנחה את קצב חייו. ישנם ילדים עם מקצב התנהלות מהיר, המוביל אותם לחשוב,לפעול ולדבר במהירות, ישנם ילדים עם מקצב איטי המנחה אותן לחשוב, לדבר ולפעול לאט וישנם ילדים עם מקצב התנהלות ממוצע. כל סוג של מקצב פותח עבור הילד פוטנציאל הצלחה בתחומים אחרים. ואולם, ישנם מצבים שמקצב ההתנהלות של הילד מהיר או איטי בצורה קיצונית ושמקצב זה מוביל לקשיי תפקוד שונים. איך מזהים את ילדים אלו ואיך עוזרים להם?                                                

ילדים עם מקצב מהיר וילדים עם מקצב איטי
קל מאוד לזהות ילדים עם מקצב מהיר מדי או בשמם האחר "ילדי ה-אין זמן". ילדים אלו נכנסים לכל חדר ברוח סערה ומיד מוציאים משחקים רבים, מתחילים לפעול או להפעיל אחרים. הם נוטים להתחיל לשחק במשחק אחד ותוך שניות עד דקות בודדות לעבור לשחק במשחק אחר. בלי מבוגר שיעודד אותם להתמיד במשחק אחד הם יכולים בתוך עשר דקות לעבור ולשחק בעשרות משחקים שונים. לעומת הילדים המהירים, נוכחים קצת פחות הם הילדים האיטיים או בשמם הנוסף "ילדי ה - יש זמן". לילדים אלו קשה לבחור משחק בחדר המשחקים, ולאחר שכבר בחרו משחק ייקח להם הרבה זמן עד שיתחילו לשחק בו (כי הם יתעסקו עם מיליון דברים לא חשובים).לילדים האלו לוקח הרבה זמן להוציא ולאסוף חפצים אישיים לתוך התיק ועד שהם עושים זאת ילדים אחרים יכולים להספיק הרבה דברים אחרים. מדובר בילדים שתמיד לא יספיקו לעשות מה שרצו כי זמן ההתעסקות עם כל דבר הוא מאוד ארוך. קצב בחירת המשחק, קצב משחק וקצב המעבר בין משחק למשחק יכול להעיד לא מעט על המקצב הפנימי של הילד. ילדים עם מקצב פעילות מהיר מאוד עשויים להיות בעלי תפיסה והבנה מהירה, בעלי זריזות גופנית אך בו זמנית לגלות קושי בהקשבה לזולת, המתנה בתור והעמקת הבנה במשחקים ותכנים. ילדים עם מקצב איטי מאוד עשויים להיות חברים סובלניים אך לגלות קושי בקצב עבודתם (קושי לסיים דף יצירה בגן, לאסוף חפצים לתיק תוך זמן קצר, לסיים להעתיק מהלוח ועוד). אז מה עושים עם ילד בעל מקצב מהיר מדי או איטי מדי?

משחקים מאיטיים לילדים מהירים ומשחקים מאיצים לילדים איטיים
הדבר העיקרי שכדאי לעשות עם ילד בעל מקצב מהיר או איטי מדי הוא להסב את תשומת ליבו למקצב התנהלותו ולתוצאותיו השליליות ול?ש?ל?ב ביקורת בונה, שתדריך אותו כיצד לווסת את מקצבו במצבים הרלוונטיים דרך שיטות שונות. פרט לכך כדאי גם לשחק איתו משחקים המכוונים לקצב התנהלות איטי יותר או מהיר יותר בהתאם למקצב הילד. את הילדים המהירים נרצה להאט באמצעות משחקים מאיטיים - משחקים שעל מנת להצליח בהם צריך לדבר או לפעול לאט ומדויק. דוגמאות למשחקים כאלו הם דוקים, השחלת חרוזים קטנים מאוד, עבודות ויזו מוטוריות הדורשות דיוק מוטורי, משחקי קופסה הכוללים חוקיות והוראות מורכבות וכד'). את הילדים האיטיים נרצה להאיץ באמצעות משחקים מהירים - משחקים שאפשר להצליח בהם אם מדברים ו/או פועלים מהר, ולרוב לא צריך לדייק בהם. דוגמאות למשחקים אלו הם משחקים הכוללים סטופר, שעון חול או משחקים מוטורים קצביים.

לסיכום, התנהלות של ילד במשחק יכולה להעיד הרבה על מקצבו. במידה והקצב הכללי של הילד מהיר מדי (אימפולסיבי) או איטי מדי מומלץ להתאים לילד משחקים הדורשים מקצב עבודה הפוך (ילד מהיר – משחק איטי וילד איטי משחק מהיר). יחד עם זאת, חשוב לבחור משחק שהילד יצליח לחוות הצלחה בו למרות אתגר המקצב. מקצב התנהלות הוא אינו דבר שניתן לשנות בקלות. ילד עם מקצב מהיר לא יהפוך לילד עם מקצב ממוצע או איטי וההפך. ואולם, עם פיתוח מודעות, ביקורת בונה ומגוון משחקים ופעילויות במקצב הרצוי אפשר לעזור לילד לווסת את מקצבו ולהתאים אותו יותר לדרישות הסביבה.  

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק כפר סבא , M.Sc
מכון התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק , עמק יזרעאל