Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





ביישנות אצל ילדים

14.2.2013

ביישנות אצל ילדים

חרדה חברתית אצל ילדים

מופנמות

התנהגות ביישנית אצל ילדים

לפני מספר שבועות הגיע אלי אבא של ילד, גדי (שם בדוי) , המטופל אצלי בריפוי בעיסוק. האב הראה לי סרטון של בנו במכשיר הנייד שלו. בסרטון נראה גדי בן ה-5 מגיע עם הוריו לחצר בית פרטי של אחד מבני משפחתו. בצילום רואים שהילד נמצא סביב ילדים, שלדברי האב הינם בני משפחתו אותם מכיר. במהלך הסרטון עומד הילד במשך כ15 דקות במקום. הוא לא זז, לא משחק, לא פונה להורים ולילדים אחרים, פשוט קופא במקומו. הסרטון היה מפתיע היות ומידת הביישנות מסביבת הילדים הייתה קיצונית והבעת הפנים של הילד נראתה מפוחדת וקפואה.

גם אצלי בטיפולים מגלה הילד ביישנות רבה (שוב שוב מתקשה להיכנס לחדר לאחר שנה של טיפולים),נוטה להתחבא מאחורי הוריו וזקוק שוב ושוב לתיווך ועידוד לשיתוף פעולה. למרות כל אלו, הסרטון הציג תמונה קשה. תמונה של בעיה אמיתית. בעיה המגבילה את התפקוד האופטימלי של הילד רק לסביבת הבית והגן המוכרים ומקשה על תפקוד בסביבות חדשות ומשתנות.

ממה נובעת אותה ביישנות חברתית קיצונית  אצל ילדים או שמדובר בחרדה חברתית (תופעה קיצונית יותר)

אופי - ביישנות ומופנות כחלק מאופיו ומזגו של הילד.

גורם משפחתי - הורים בעלי רקע של ביישנות ומופנות (תורשה). לרוב גם אחד ההורים מופנם וביישן כיום או היה כזה כילד.

קשיי שפה (קשיי שליפה) -  ילדים שמתקשים להסביר את עצמם ואת רצונם בגלל קשיי דיבור ומודעים לכך (פוחדים לדבר בפומבי). במצב זה נמנעים רבות מתקשורת עם ילדים ומבוגרים חדשים.

קושי רגשי בתהליכי הסתגלות רגשית למצבים, מקומות ואנשים חדשים או במעברים ממקום למקום

חוויה חברתית קודמת שחיזקה דפוס חברתי הימנעותי (צחקו עלי, דיברו עלי דברים לא טובים)

מודעות מוגברת מדי לעצמי ולסביבה אשר יכולה להסתכל, לשפוט ולהעריך לרעה.

תפיסת מציאות שגויה – כל הזמן צוחקים עלי ,מאחורי הגב מדברים עלי, רוצים ברעתי....

דרישה הורית – הורים  שאינם מסייעים לילדיהן בצורה עדינה ומכבדת אך אסרטיבית ועקבית להתגבר על החשש הרגשי וליצור קשר , שיחה או משחק עם ילדים אחרים/מבוגרים חדשים. כאשר אין עידוד מצד המבוגר, לא תיווצר תשתית לשינוי. ילד לא יהיה ביישן חברתי אם הוריו לא יסייעו בתקשורת חברתית אך בהעדר עזרה הורית הבעיה תחמיר.

מה צריך לבדוק ?
השלב הראשון הוא לבדוק כמה הביישנות של הילד מקשה על השתלבותו החברתית וכמה היא דינמית או נוקשה עם הגיל, הזמן והחשיפה למקומות ואנשים. ישנם ילדים שפשוט צריכים יותר זמן חימום להיפתח ולהשתלב בקבוצת אנשים. ברגע שהם מקבלים את זמן זה הם נפתחים בהדרגה, בזמן ובקצב שלהם . לעומתם יש ילדים שמאוד מתקשים להיפתח ללא קשר ישיר לזמן וכמות החשיפות. למצב זה השלכות שליליות רבות כגון קושי להשתתף בשיחה עם ילדים בגן, קושי להשתתף בהצגות, בימי הולדת. קשיים בתקשורת עם קבוצת השווים בגן  כמו פחד להגיד שלום, ולברך אחרים, ליצור קשר עין בשיחה עם הזולת. בבגרות לקשיים אלו יש השלכות על תפקוד חברתי (יצירת קשרים עם המין השני ותקשורת עם הזולת בלימודים ובעבודה).

לא חייבים לטפל
אם הילד מתפקד היטב בסביבת הגן/בית הספר וסביבת הבית –שתי סביבות התפקוד העיקריות אז הדבר לא מחייב פנייה לאיש מקצוע. למרות זאת גם המושג "היטב" לא ברור ונתון לפרשנות. לאמא אחת (מופנמת ) תפקוד בנה יראה סביר ולאמא אחרת תפקוד בנה יראה חריג מאוד.

מה מומלץ לעשות
למלא שאלון חרדה חברתית לילדים - כדי להבין את חומרת הביישנות של הילד
אבחון  וייעוץ חד פעמי עם איש מקצוע - המטרה של האבחון והייעוץ היא לא לשנות את הילד אלא להבין את סיבת הביישנות ולתת לה מענה על מנת שהילד יהיה תקשורתי יותר עם סביבתו ויקבל בו זמנית בטחון בתפקודו החברתי על פיו צרכיו וקצב התקדמותו. את האבחון עורכ פסיכולוגית בתחום הילדים.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק לילדים
ריפוי בעיסוק, כפר סבא