Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





לימוד צבעים לילדים - איך ללמד ילד צבעים

לימוד צבעים לילדים

איך ללמד ילדים צבעים

התפתחות קוגניטיבית של ילדים
ריפוי בעיסוק לילדים

באחד הימים פנתה אלי חברה וסיפרה: "אני לא יודעת מה לעשות עם הבת שלי שירה. היא בת ארבע ואני מלמדת אותה שוב ושוב את שמות הצבעים, אבל נראה שהיא לא לומדת. כל פעם שאני שואלת אותה באיזה צבע התמונה הזאת או הבגד הזה קשה לה לומר את הצבע". מה את אומרת כדאי לקחת אותה לאבחון ריפוי בעיסוק כדי לבדוק את העניין?

האם הדברים האלו נשמעים לך מוכרים? האם גם ילדך מתקשה ללמוד את שמות הצבעים?האם גם אתה תוהה למה הוא מתקשה בכך לאחר שאתה מלמד אותו שוב ושוב את שם הצבע? באופן כללי ניתן לצפות מילד בן 4 לזהות ולתת שם לצבעי יסוד (אדום, צהוב, כחול) ומילד בן 5 לזהות ולתת שם לצבעי יסוד וצבעים נוספים כגון סגול, תכלת, חום. למרות זאת ישנם ילדים שלוקח להם יותר זמן ללמוד את שמות הצבעים.

קושי ללמוד את שם הצבע של פריטים עשוי לנבוע ממספר סיבות: סיבה אחת ופחות שכיחה היא עיוורון צבעים – חוסר יכולת להבחין בין צבעים, מצב הנובע לרוב ממקור גנטי אך יכול להיגרם מחבלה מוחית. עיוורון צבעים היא תופעה בעלת שכיחותו נמוכה ומופיעה בעיקר אצל בנים. סיבה אחת לקושי במתן שם לצבע יכולה להיות קשורה לקשיי שליפה. במקרה זה הילד יודע את שם הצבע, אך מתקשה לשלוף את המילה. במקרה זה עזרה של צליל פותח (צ? כדי לעודד שליפת מילה צהוב) או עזרה במשמעות הצבע (הצבע של הטוש הוא כמו צבע של בננה) או מתן אפשרויות (זה בצבע אדום או צהוב) עשויה לעודד את שליפת השם בקלות רבה. כשהורה נותן לילד עזרה זאת הוא למעשה מסייע לילד להגיע למיקום המוחי שבו מאוחסנת המילה ולשלוף אותה.

סיבה אחרת לקשיי שיום (מתן שם) צבעים עשויה להיות חשיבה קונקרטית. מושגי הצבע הם רעיונות מופשטים. לא ניתן לראות בעיניים צבע הצהוב, ניתן לראות בננה צהובה. המושג צהוב היא הכללה של המוצג בננה צהובה, תירס צהוב ושמש צהובה לקטגוריה צהוב. במקרה הזה הילד מתקשה לעבור ממוצג קונקרטי למושג מופשט. במקרה וזאת הסיבה לקושי לתת שם לצבע ניתן להצמיד לצבע  עוגן מוחשי. לדוגמה, נראה ונלמד את הילד שבננה היא צהובה ואז נראה לילד תירס ונאמר לו תירס הוא בצבע של הבננה אז באיזה צבע הוא? אם הילד לא יודע נאמר לו בננה היא צהובה, תירס הוא בצבע  בננה, אז תירס הוא גם בצבע ?

סיבה אחרת והבסיסית ביותר לקושי במתן שם לצבע הוא היא חוסר הבנה של מושג הצבע. במקרים אלו כשתשאל את הילד באיזה צבע הפריט ותיתן לו 2-3 אפשרויות (האם הפריט אדום, כחול או צהוב) הילד כלל לא ידע את התשובה הנכונה או ינחש אותה. בנוסף, ילד זה כשתבקש לסווג פריטים לפי צבעם (לאחר שבנית עבורו את קבוצות הצבעים) יתקשה במשימה. במקרה זה תידרש עבודה מעמיקה יותר בתחום בניית מושג הצבע.

במקרה של שירה הקושי היה קשור לחשיבה קונקרטית. לדברי אימה, לאחר מספר תרגולים של הצמדת מוצג קונקרטי למושג הצבע וקישור ביניהם, למדה שירה את שמות הצבעים. במידה וילדיכם מציג קושי בלימוד צבעים מומלץ לנסות ליישם את רעיונות הכתבה או להתייעץ עם מרפאה בעיסוק או קלינאית תקשורת כדי לבודד את הגורם לקושי ולהתערב בהתאם.

אצל ילדים רבים מסויימים הקושי ללמוד  שמות הצבעים (גם לאחר תרגול וחזרה רבים) הם אינדיקציה ראשונה לקשיי שפה הבעתית (קשיי שליפה ודיבור) לכן מומלץ לאבחן ולהתערב מוקדם כדי לצמצם ולסגור פערי שפה עד כמה שניתן בגיל הצעיר.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים , M.Sc
 התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק לילדים  , כפר סבא