Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





אפיזודות סנסוריות ובעיות בויסות החושי אצל ילדים

אפיזודות סנסוריות אצל ילדים

7.2.18

הדרכות הורים ריפוי בעיסוק - קשיים בתחום ויסות חושי

כמרפאה בעיסוק אני נתקלת לא פעם באפיזודות סנסוריות של ילדים שאינם מאובחנים כבעלי בעיות תחושתיות קבועות. אפיזודות סנסוריות הם תקופות שהילד מדגים מצבים של חיפוש חושי או רגישות חושית מוגברת. לעיתים הקושי מתבטא בצורך רב מאוד במגע, בתנועה או בהכנסת חפצים לפה (חיפוש חושי) ולעיתים הקושי מתבטא ברגישות לגריבת גרביים, רגישות למגע החולצה או חוסר מוכנות ללבוש שכבה שנייה של חולצה או מעיל (רגישות חושית) גם אם קר בחוץ מאוד. לא תמיד ה"תמונה החושית" קשורה לבעיה תחושתית עמוקה. ישנם ילדים שחווים תקופה מסוימת של רגישות תחושתית לביגוד (לפעמים בעונות המעבר ובהחלפות ביגוד) אך זאת חולפת בעצמה ללא כל התערבות. לעומת זאת ישנם ילדים שהרגישות היא מאוד עוצמתית וארוכת טווח ויש צורך לאבחן פרופיל סנסורי ובמידה ויש רגישות תחושתית בעור לספק תוכנית חושית לצד שינוי סביבה ופיתוח מודעות של הילד, ההורים וסביבת הגן או בית הספר לשינויים הרלוונטיים. לעיתים "התמונה החושית" מתעוררת במצבי קושי רגשי –חברתי. אז נראה שהילד מכניס הרבה את שרוולי החולצה לפה, דוחף ידיים לפה או בוכה בזמן לבוש, רחצה או גזיזת ציפורניים. המעניין בנושא הוא שכמו שהבעיה הסנסורית באה היא גם יכולה לחלוף או לדעוך בצורה משמעותית. כמו כן, חשוב לנסות להבין האם יש סיבה אחרת שהילד מכניס ידיים לפה. ישנם ילדים רבים שמכניסים דברים לפה בגלל רעב. בדיקה כוללת מראה שבגני עירייה רבים אוכלים בשעה מאוחרת מדי (סביב עשר בבוקר ארוחת בוקר ובשתיים ארוחת צהרים) ואז יתכן שהכנסת החפצים היא ממקור של רעב. בפעמים אחרות ילדים נכנסים למצוקה רגשית חברתית עקב חוויה של ריב, חרם, התנגדות, אלימות מילולית נגדם או נגד סביבת חברים קרובה, מצב שמכניס אותם ללחץ וגורר הכנסת ידיים לפה, בגדים או משחקים. גם גורמים פסיכולוגים מהבית יכולים לספק תמונה של רגישות סנסורית. לדוגמא,ילד שחשוף לדיאלוג ושאלות רבות מדי בנוגע לבגדים (מה כדאי ללבוש, איך תראה הכי יפה, איזה בגד הכי נוח לך ). ילד זה גם עשוי לפתח מאין תמונה של קושי בלבוש שנראת תחושתית או מקורה בבלבול וקושי לקבל החלטות.

לסיכום, אין מקום להתרגש מכל בעיה תחושתית של ילדים. לעיתים הם באות ועד שמגיעים לאבחון הם כבר חולפות. אם הבעיה החושית אינה חולפת ניתן ואפילו כדאי לאבחן ולקבל יעוץ קצר ממרפאה בעיסוק על דרכי הטיפול.