Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





העתקה וכתיבה איטית בקרב ילדים . ריפוי בעיסוק לילדים

העתקה וכתיבה איטית של ילדי בית ספר

האם הילד שלך מעתיק לאט מהלוח ? האם מתלונן שהמורה כותבת ומוחקת מהר מדי את הלוח? האם לוקח לו הרבה זמן להכין שיעורי בית הדורשים כתיבה ? ילדים רבים בבית ספר יסודי מופנים לאבחון ריפוי בעיסוק עקב קצב העתקה וכתיבה איטיים. העתקה וכתיבה איטית מובילים לקשיי תפקוד רבים (קושי להספיק להעתיק מהלוח, קושי להשלים עבודות ומבחנים בכתב, ניסיון לקצר תשובות כתובות גם כשיש צורך להאריך ועוד) . על קשיים אלו מתווספים בעיות רגשיות והתנהגותיות (דימוי עצמי נמוך והימנעות מפעילות המערבות כתיבה) המחמירות את המצב עוד יותר. במצב של קשיי העתקה וכתיבה מומלץ לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק כמה שיותר מהר. ככלל, עשויות להיות סיבות שונות לקצב העתקה וכתיבה איטי. בכתבה זאת אפרט מספר סיבות אפשרויות לקשיים אלו:

קושי מוטורי- אחת הסיבות האפשריות למקצב העתקה איטי הוא קושי במרכיבים מוטורים. ישנם ילדים עם אחיזת עיפרון בלתי תפקודית, זריזות ידנית נמוכה שמובילים לתנועות העתקה איטיות. ילדים אלו יגלו איטיות מוטורית לא רק בכתיבה אלא גם במשימות מוטוריות עדינות אחרות (גזירה, צביעה). ישנם ילדים אחרים שהקושי שלהם הוא בתכנון המוטורי. לילדים אלו יכולה להיות אחיזה טובה או סבירה, אך לוקח להם זמן רב לתכנן את התנועה הנדרשת ליצירת האות, לתכנן את מבנה התשובה (במקרה של מענה לשאלה) וכד'.

קושי רעיוני- לעומת קבוצת הילדים שתוארה קודם לכן, ישנם ילדים בעלי קושי רעיוני. הקושי של ילדים אלו יתבטא בעיקר בכתיבה ולא בהעתקה, כאשר הם נדרשים להמציא תשובה (לייצר רעיון) או לבטא תשובה הדורשת הבנה של הקטע שקראו. במקרה זה, כאשר הילד מבין את מה שקרא או מבין את מה שקרא אך אינו יודע מה לכתוב (לקשר בין השאלה לתשובה), אין פלא שקצב כתיבת התשובה אורך זמן רב.

קשיי קשב- סיבה אחרת למקצב העתקה איטי (ולרוב גם לקצב התארגנות איטי) הוא רמת קשב נמוכה ו/או בלתי אחידה. ילד עם קשיי קשב הנדרש להעתיק מלוח עמוס יתקשה להתמקד בשורה הרלוונטית, לעקוב אחרי מיקומו בלוח ולסנן גירויים חיצונים (שיחות ילדים שלידו). ילד זה יעתיק בקצב איטי עם שגיאות (לרוב שגיאות חזרה של מילים, מיקום מרחבי שגוי במחברת ועוד). במקרה זה הטיפול יתמקד במרכיבי קשב ותפיסה הרלוונטיים לכתיבה.

קריאה בלתי שוטפת- סיבה נוספת למקצב העתקה איטי הוא קריאה בלתי שוטפת ואיטית. הקשר בין מהירות קריאה למהירות כתיבה הוא קשר חזק מאוד בכל הכיתות ובעיקר בכיתות היסוד המתקדמות. במקרים שקצב הכתיבה האיטי נובע בעיקר מקריאה איטית (פענוח איטי), יש צורך למקד את הטיפול בקידום יכולות הקריאה ובהעשרת אוצר המילים.

לסיכום, בכתבה מעלה פורטו מספר סיבות המובילות לקצב העתקה וכתיבה איטיים. פרט לאלו יכולות להיות סיבות נוספות לקושי זה (גורמים תחושתיים, גורמים רגשיים ועוד). לצורך טיפול בקצב העתקה וכתיבה איטיים מומלץ לעבור אבחון בריפוי בעיסוק. במהלך האבחון תבדוק המרפאה בעיסוק את קצב העתקה והכתיבה של הילד ביחס לבני גילו ומינו ותבדוק מהם מרכיבי הכתיבה שעשויים לגרום לקצב האיטי (זריזות מוטורית, תכנון מוטורי וכד'). על פי תוצאות האבחון תוכל להתערב במרכיבים הרלוונטיים ולסייע בשיפור מהירות העתקה או לחלופין למקד את ההורה והמורה באלו מוקדים נוספים מומלץ להתערב.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים, M.Sc.
קליניקה בתחום התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק ילדים , כפר סבא