Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





אך מספרים לילד על הפרעת קשב וריכוז

איך מספרים לילד על הפרעת קשב וריכוז

 

לפני שלוש שנים בערך הגיע אלי ילד בן 5 לטיפול בריפוי בעיסוק. באחד השיעורים סיפר לי: "משהו מוזר קורה לי, כאילו כל פעם משהו קורה בגן ואני לא שם לב אליו". זה היה ביטוי מובהק לניצני מודעות הילד לקשיי הקשב שלו (ילד שאובחן בגיל שבע כסובל מקשיי קשב וריכוז). ילדים רבים בגילאים שונים מאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. ההורים מתלבטים מה לומר לילד? האם בכלל לנסות להסביר לו על קשיי הקשב והריכוז או לטפל בבעיה מבלי להסביר לו על כך.

 

למה כדאי להסביר לילד על הפרעת קשב וריכוז
חשוב להסביר לילד על הפרעת הקשב והריכוז שלו משתי סיבות. סיבה אחת היא הצורך לשקף לילד כנות, שיתוף ונטייה לפתוח דברים גם אם הם קשים ולא נעימים. הורה שמשתף את הילד בתהליך האבחון עוזר לו להיות רגוע ומעורב ומונע מהילד להרגיש שיש דברים שקשורים אליו ושנעשים ונאמרים מאחורי גבו. סיבה אחרת הוא נושא המודעות. לפעמים ההורים רוצים להגן על הילד ולא לספר לו דברים קשים, אך הם אינם מבינים כי על ידי ההסבר הזה הם מבהירים לילד דבר שהוא אינו בהכרח יודע או מבין עד הסוף, וכי הסבר זה הוא המפתח להצלחת הטיפול בהפרעת קשב וריכוז בעתיד. לטפל בהפרעת קשב וריכוז כשהילד מודע לקיומה וסימניה הרבה יותר קלה מאשר לטפל בהפרעת קשב שהילד שלא מודע על קיומה. זה  מאוד רלוונטי כשמדובר בילדים צעירים אך גם בגילאים מאוחרים. אל תסיקו באופן אוטומטי שהילד מודע לקשיי הקשב ואל תסיקו שהילד מקשר בין הקושי הזה לסימני בעיית הקשב ולהשלכותיו על יכולות המשחק, הלמידה והתפקוד החברתי. הסבירו לו דברים אלו בשפה פשוטה או בקשו מאיש מקצוע לעשות זאת. מודעות להפרעת הקשב היא בסיס טוב יותר לטיפול.

 

מה אפשר לומר ומה לא כדאי לומר לילד עם הפרעת קשב וריכוז
חשוב להסביר לילד שקשה לו להתרכז לאורך זמן במשחק, בלימודים ולכן הוא זקוק לעיתים קרובות להפסקות. מתאים לומר לו שמבינים שקשה לו להתרכז בפעילות כשיש רעש בחוץ. חשוב להסביר לו שהמשפחה תעזור לו להתמודד עם קשיי הריכוז. אם הולכים לטיפול, חשוב להסביר לילד שהטיפול מיועד לעזור לו בנושא הזה. ילדים עם בעיות קשב הם לעיתים אפיזודים (לא מקשרים בין דברים ולכן חשוב להבהיר את הקשר בין הפרעת הקשב לטיפול). במקביל חשוב לומר לילד שהעובדה שקשה לו להתרכז לא אומרת שהוא ילד לא חכם או לא מוצלח ויש הרבה מאוד אנשים שיש להם קשיי קשב וריכוז ושהם חכמים, מוצלחים ומפורסמים מאוד (אין שום בעיה להיכנס לאינטרנט למצוא את האנשים האלו, מדובר באנשים מאוד מפורסמים).

 

הכוונת ילד בעל הפרעת קשב וריכוז
באופן כללי לרוב הילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש אינטליגנציה ויכולת למידה טובה מאוד. מדובר בילדי ה- Almost There. ברגע שממקדים אותם או ברגע שהקשב שלהם איתכם הם לומדים מצוין. לאור זאת מומלץ לעודד את הילד ללמוד, לשחק ולתפקד חברתית כמו שאר הילדים. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי התאמות סביבתיות שכדאי לעשות בבית ולשלב את הילד בטיפולים מקדמי תפקוד (ריפוי בעיסוק, הוראה מתקנת, טיפול רגשי וכד').

 

לסיכום, אם לילד שלכם יש הפרעת קשב וריכוז מצאו את הזמן והדרך להסביר לו על הבעיה, סימניה, השלכותיה ועל הצורך בקבלת טיפול מסייע. אל תדלגו על שלב זה. מודעות לקושי והשלכותיו הוא הבסיס הטוב ביותר לרכישת אסטרטגיות מפצות וכלים להתמודד עם הקושי. הציגו את קשיי הקשב בטון רגוע ובאופן שהילד יבין כי למרות מצב זה הוא יוכל ולעשות כל דבר שירצה ולהיות כל דבר שירצה. אם אינכם משוכנעים באמירה זאת, מצאו דמות משפחה או מטפל אשר מאמין בכך ובקשו ממנו להסביר דברים אלו לילד.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק, M.Sc.
קליניקה ריפוי בעיסוק כפר סבא