Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





מקצב איטי - ילד איטי מה עושים ?

בעיית מקצב איטי של ילדים

ילד איטי
הורים רבים שמגיעים לטיפולי ריפוי בעיסוק מספרים לעיתים קרובות כי מקצב התנהלות הילד איטי מאוד וכי קשה לילד להתחיל פעילויות ולעבור מפעילות אחת לשנייה. שרה, אימא של רוני מספרת: "כל דבר לוקח המון זמן. להתלבש, לאכול, להתארגן ליציאה הכול מאוד מאוד לאט. אני צריכה לעזור לרוני ולזרז אותה כמעט בכל דבר. כמה שאני עוזרת שום דבר לא מתקדם. הקצב של רוני נשאר איטי מאוד בכל פעילויות. אני כבר לא יודעת מה לעשות. איך היא תספיק להתארגן לבית ספר או לחוג שאני לא אהיה לידה....מה היה כשתהיה גדולה..." הילדים האיטיים בדרך כלל חושבים לאט, מדברים לאט וחווים עולם לאט לאט, לפעמים כל כך לאט עד כדי כך שההורים, הגננות או המורות
פשוט  מ ש ת ג ע ים.

סיבות למקצב איטי
אם בעיית המקצב האיטי נשמעת מוכר אתם לא לבד. ילדים רבים מתפקדים לאט מאוד הן במשימות יומיומיות (לבוש, רחצה) והן במשימות לימודיות (קריאה, פתרון תרגילי חשבון). לעיתים מדובר בילדים עם בעיות קשב ובעיות בתפקודים ניהוליים. לעיתים לילדים אלו ישנה אחידות קשב נמוכה וקשיי קשב וריכוז מסוגים מסוימים. בנוסף, יתכן וקיימים קשיים בתפקודים ניהוליים קוגניטיביים (תכנון, התארגנות) ורגשיים (יזימת פעולה, התמדה, וסיום פעולה) אשר תורמים למקצב תפקוד איטי.

ילד איטי - איך מטפלים בבעיית מקצב איטי
ראשית צריך להבין שמקצב הוא לפחות בחלקו הבט מולד. להורים בעלי מקצב התנהלות איטי לא יהיה ילד עם מקצב מהיר ולהורים עם מקצב התנהלות מהיר לרוב לא יהיה ילד עם מקצב פנימי איטי. לאור זאת צריך לכבד את המקצב הפנימי של הילד ולהבין שכמו כל תכונה יש למקצב זה יתרונות וחסרונות (ילדים עם מקצב איטי לעיתים קרובות יודעים להמתין בתור, להנות מנסיעה ממושכת באוטו אך מתקשים להספיק להעתיק מהלוח). בהמשך לכך חשוב להבין איך יכוון המקצב של הילד את חייו. ילד עם מקצב איטי יהפוך למבוגר עם מקצב איטי עד נורמטיבי ולכן סביר להניח שיבחר סוגי עיסוק ועבודה שלא ידרשו הספק גבוה ועמידה מרובה בזמנים (תחומים כמו אומנות וטיפול עשויים להיות מתאימים). לעומת זאת ילד עם מקצב מהיר יגדל להיות מבוגר הנמשך לעיסוקים בעלי מקצב התנהלות מהיר (מקצועי ספורטיבי כמו ריקוד הדורש תנועה מהירה, עבודה בהספק גבוה של מכירות וכד'). הטיפול בילדים עם מקצב תפקוד איטי מערב מספר גישות טיפול. ישנן גישות טיפול מטה קוגניטיביות אשר עובדות על שיפור מקצב באמצעות פיתוח סוגי מודעות, ישנן גישות קוגניטיביות אשר עובדות על מקצב באמצעות שכלול מיומנויות תכנון, קשב וארגון והכללתם לפעילויות ותפקודי הילד, ישנן גישות של שינוי סביבה המכוונות להפחתת העומס התפקודי על הילד כדי להפחית את העומס רגשי הנלווה להתארגנות ועוד ועוד.

לסיכום, מקצב התנהלות איטי יכול להוות בעיה תפקודית של ממש. האצת הילד וזירוזו אינה פתרון לטווח ארוך אלא עלולה ליצור לחץ נפשי, הימנעות מתפקודים שונים ובעיות רגשיות אצל הילד. כדי לשפר את תפקוד הילד וליצור התאמה מקסימאלית בין דרישות הסביבה ליכולותיו מומלץ להיעזר באיש מקצוע (מרפאה בעיסוק, יועצת, פסיכולוגית). פרט לכך חשוב להבין שקצב הוא דבר יחסי ומקצבים שונים יכולים להתאים לעיסוקים ומקומות שונים.

קראו עוד בנושא

אבץ ומהירות חשיבה - לתקוף את בעית האיטיות דרך התזונה.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק, M.Sc.
קליניקה ריפוי בעיסוק ילדים