Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





התפתחות רגשית של ילדים - לדעת לבקש עזרה

לדעת לבקש עזרה

לפני שבועיים הגיעו אלי ילדה וילדה (בנפרד) לאבחון מוכנות לכיתה א'. שניהם ביצעו את האבחון ובמהלכו חוו קושי באחת ממשימות העתקת הצורות. שני הילדים הגיבו בצורה שונה לקושי. הילדה אמרה באופן ספונטאני "זה קשה לי תעזרי לי", והילד לעומתה ניסה קצת להעתיק, לא הצליח ואמר "לא רוצה יותר". אחד מתוך ההבדלים הרבים בין הילדים היה הרצון, הצורך והידיעה לבקש עזרה במצב של קושי. נראה שהילדה גילתה קושי, הבינה שאין לה פתרון עצמאי, חשבה על פתרון בקשת עזרה והרגישה מספיק נוח לבקש זאת. הילד לא ביקש עזרה ומהתנהגותו לא ברור מה הסיבה (סף תסכול נמוך, לא חשב על האופציה לבקש עזרה, לא ראה בבקשת העזרה דבר מתאים).

למה ילדים מבקשים או לא מבקשים עזרה ?
ילדים שמבקשים עזרה במצב של קושי הם ילדם שלרוב גדלים בסביבה מאתגרת (ולכן עולה צורך בעזרה), שומעים בקשות עזרה של ילדים ומבוגרים בסביבתם וחווים תחושת לגיטימציה לקבל עזרה. ברמה החשיבתית ילדים אלו מבינים מתי הם צריכים עזרה וברמה הרגשית מרגישים תחושת נוחות וביטחון לבקש ולקבל עזרה. ילדים שאינם מבקשים עזרה הם לעיתים ילדים שגדלים בסביבה ללא אתגרים (אם יש משהו שקשה להם עושים להם אותו או מוותרים להם) ולעיתים מדובר בילדים שלא נחשפו לגישה של לבקש עזרה. ברמה החשיבתית יתכן והילד בכלל אינו מודע לאפשרות לבקש עזרה כדרך פתרון. אפשרות אחרת היא שהילד מבין את האפשרות אך ברמה הרגשית אינו מרגיש נוח לבקש עזרה (חושב שצריך לעשות הכל לבד גם אם זה קשה ולא יעיל). פרט לסיבות האלו יכולות להיות סיבות נוספות רבות להעדר בקשת עזרה (קושי שפתי, קשיים התנהגותיים -רגשיים וכד').

איך לקדם את הילד
ילד שמבקש עזרה מתקדם וכמו שאומרים "לא הביישן למד". אם הילד שלכם מבקש עזרה כשנתקל בקושי (אינו אומר את הבעיה "קשה לי" אלא מתרגם אותה לבקשה "בבקשה תעזרי לי ב..." ) צריך להתחיל לחשוב על השלב הבא. שלב זה כולל בדיקה של המצבים והתחומים בהם הילד זקוק לעזרה ולימוד האסטרטגיות, צורות עבודה ודרכי הניהול רגשי בהם יוכל להשתמש כדי לפתור את הבעיה בעצמו. מהלך זה ייוביל את הילד לפותר בעיות עצמאי ולבעל תחושת מסוגלות גבוהה יותר. אל תשאירו את הפתרונות לבעיות של הילד בידיים שלכם, למדו את הילד איך לפתור בעיות ולהיות עצמאי ולא תלותי. אם הילד שלכם אינו מבקש עזרה נסו לבדוק מה הסיבה  לכך ולעודד אותו לבקש עזרה כשצריך ולמצוא את העזרה כדרך יעילה לפתרון. בסביבה הנכונה בקשת עזרה מהווה פתרון יעיל ושלב אחד לפני פתרון בעיות עצמאי.

ילד שאינו יודע לבקש עזרה הוא לעיתים ילד שנוטה להקשות על עצמו ולהיתקע חשיבתית ורגשית. ילד שיודע לבקש עזרה הוא גם ילד שיודע להגיש עזרה והוא גם ילד שמבין שעזרה היא דרך יעילה להשגת מטרות חיים ואין בה שום דבר המפחית מערכו.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק, .Sc.M