קשיי משחק אצל ילדים



קשיי משחק אצל ילדים

"אני חייבת לספר לך משהו", אמרה גילה הפסיכולוגית של אסף, ילד בן 5 המטופל אצלי בריפוי בעיסוק.
"אתמול ביקרתי אצל אסף בגן וערכתי עליו תצפית בזמן משחק. תשמעי, הילד פשוט לא יודע לשחק. הוא לא יודע לשחק לבד ולא להשתלב במשחק עם בני גילו. הוא כל היום מסתובב בגן, מדבר לעצמו. באחד הרגעים שצפיתי בו הוא ניסה לשחק לבד בתיאטרון בובות. המשחק היה כל כך לא מאורגן, התרחיש לא היה ברור, לא היה כל סדר  והיה נראה שהילד עצמו פועל מתוך חלקי רעיונות לא מגובשים. "

משחק הוא המקום לערוך תצפית כדי לזהות איחור התפתחותי, קשיים מוטורים (סרבול, חולשה פיזית), קשיי למידה, שפה ותקשורת וקשיים רגשיים – התנהגותיים (קושי להמתין בתור, להפסיד). לא יתכן וילד יגלה קשיים בתחומים אלו והדבר לא יתבטא במאפיין משחק מסוים. אם ילד מתקשה בשפה , המצב יתבטא במשחק סימבולי שלו, אם ילד מתקשה חברתית, המצב יתבטא במשחקים תחרותיים או שיתופיים.

לילדים שונים ישנם קשיי משחק שונים. ישנם ילדים שמתקשים במשחק פתוח וחופשי, לעומת ילדים שמתקשים במשחק מובנה. ישנם ילדים שמתקשים במשחקים חברתיים וכאלה שמתקשים לשחק לבד. יש ילדים שמתקשים במשחק עם הוראות מורכבות לעומת הוראות קצרות (חד שלביות). לילדים עם קשיי משחק שונים יש לעיתים מאפיינים דומים. כך לדוגמא, ילדים עם קשיי קשב וריכוז לעיתים טובים מאוד במשחק פתוח חופשי ופחות טובים במשחק מובנה, הכולל הוראות מורכבות. ילדים עם קשיי קשב יכולים לגלות קושי רב להתמיד במשחק אחד ולהיות בעלי נטיה לעבור ממשחק למשחק ללא חקירה ארוכה ועמוקה. ילדים עם קשיי חשיבה ולקויות למידה עשויים להיות טובים יותר במשחק מובנה בעל שלבים מעטים ולגלות קושי במשחק פתוח או כזה הכולל הוראות מורכבות. גם התחום המוטורי משולב בשמחקים. ילדים עם טונוס נמוך או סרבול מוטורי יטו להמנע ממשחקים חברתיים או אישיים מסוגים אלו עקב קושי, תסכול או תחושת מסוגלות נמוכה.

לסיכום, אם הילד שלכם מציג קשיי משחק ביחס לבני גילו או המנעות ממשחקים כלשהם, נסו לבדוק מה הסיבה ובמקביל פנו לאבחון ריפוי בעיסוק. מרפאה בעיסוק תוכל לבדוק האם קיים איחור התפתחותי או קושי מסויים (מוטורי, תחושתי, קוגניטיבי) המעכב את ההשתתפות ,הנאה והיכולות של הילד במשחק. המרפאה בעיסוק תוכל להתערב בעבודה עם הילד ולהדריך את ההורים לעבודה (משחק מובנה) בבית.בדרך כלל התערבויות אלו לא רק מובילות לשיפור איכות המשחק של הילד אלא גם לעליה במעורבות, החקירה והביטחון העצמי.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק, M.Sc.

 

צרו איתי קשר: