Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

צור קשר
שם :
טלפון :
נושא :
חדשות אחרונות

הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק. 

 




אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.






אבחון פרטי בריפוי בעיסוק לילדי בית ספר.





 


טיפול פרטי בריפוי בעיסוק לילדי גן.





 


טיפול בריפוי בעיסוק לילדי גן דרך קופות החולים.





 


הדרכות הורים  בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סייעות בריפוי בעיסוק.





 


הדרכת סטודנטיות לריפוי בעיסוק.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי גן.





 


אבחון יכולת הלמידה בשיטת ה-LPAD  לילדי בית ספר.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי גן.





 


טיפולי העשרה אינסטרומנטלית (שיטת פוירשטיין) לילדי בית ספר יסודי ותיכון.





מוכנות רגשית לכיתה א , בשלות רגשית לפניה העליה לכיתה א. ריפוי בעיסוק לילדים

מוכנות רגשית לכיתה א

התפתחות רגשית, בשלות רגשית, מוכנות רגשית לכיתה א'

ילדים רבים מופנים לאבחון רגשי או מוכנות רגשית לכיתה א עקב חוסר בשלות רגשית. מהי חוסר בשלות רגשית? למה חשובה? ומה עומד מאחורי המונח הכללי הזה?

באופן כללי ניתן לחלק את יכולות הילד לשני סוגים עיקריים:
יכולות חשיבה שאחריותם היא  על הפן הלוגי של תהליכי משחק, למידה ותפקוד
ויכולות רגש האחראיות על הניהול הרגשי וההתמודדות הרגשית של הילד עם דרישות הסביבה.
כל ילד מגלה ביטוי שונה של יכולות חשיבה ויכולות רגשיות. ישנן  קבוצות ילדים שמפגינים יכולות חשיבה גבוהות עם יכולות רגשיות נמוכות, קבוצות ילדים שמפגינים יכולות חשיבה נמוכות, אך יכולות רגשיות גבוהות (בגרות ובשלות רגשית)  וקבוצות ילדים שמפגינים רמה זהה בשני התחומים (נמוכה או גבוהה). לעיתים קרובות כשהבשלות הרגשית אינה מלאה ההורים והגננת מהססים האם מתאים לעלות את הילד לכיתה א' או להשאיר שנה נוספת בגן.
 

מהי מוכנות רגשית  לכיתה א ?
הורים רבים שומעים מהגננת ספקות האם הילד מוכן רגשית לעלות לכיתה א'  ולא תמיד יודעים מה עומד מאחורי ביטוי זה.
באופן כללי מוכנות רגשית מתמקדת בתחומים הבאים:

התמודדות עם קשיים ותסכולים במהלך חיינו, אנו נדרשים באופן יום יומי להתמודד עם קושי  סירוב (היום אי אפשר ל...), אי קבלה של רצונותינו,אכזבה מאנשים ועוד. כל אלו מחייבים אותנו לדעת להתמודד עם תסכולים. ישנם ילדים שמתקשים לקבל סירוב או להתמודד עם מצבי קושי. במצבים אלו הם יגיבו לרוב בבכי חזק, בריחה, כעס, קושי רב להמשיך הלאה, לא יוותרו ויתקשו לתפקד במהלך היום. לעומתם, ישנם ילדים שיצליחו להתמודד עם הקושי או הסירוב. הם עדיין יתאכזבו אך תגובתם תהיה מינורית יותר והם ימשיכו הלאה בשגרת חיים למרות מצבים אלו.

יכולות ויסות רגש - יכולות אלו קשורות לניהול הרגש במצבי פחד, קושי ועמימות (מצבים בהם לא ידוע מה יקרה בשיעור, במהלך היום וכד').ישנם ילדים שנוטים להיצמד למוכר, חוששים ממשימות חדשות ומורכבות ואינם יודעים לווסת פחד, דאגה ורגשות שליליים נוספים.לעומתם, ישנם ילדים שיודעים להתנהל רגשית במצב חדש, מורכב או לא ידוע. יכולת הויסות הרגשי נשענת לעיתים על התנסויות מוצלחות שבהם יתגבר הילד על הקושי או על כלים רגשיים להתמודד עם מצבי לחץ.

יכולות הבנת מצבים חברתיים ופתרון בעיות חברתי עצמאי - יכולות אלו קשורות ליכולת לפרש בעיה רגשית וחברתית ולהגיב אליה באופן מותאם.ישנם ילדים רבים שיכלים לפרש התנהגות של ילד מסויים כלפיהם כעויינת בעוד שהילד לא התכוון לעשות להם שום דבר ( למשל, ילד שדורך על ילד אחר בטעות והילד מפרש זאת כאילו עשה זאת בכוונה). ישנם ילדים שאינם יודעים איך להגיב אם חבר בגן דחה אותם (רצה לשחק לבד או עם ילד אחר וכד') ומגיבים באלימות או בבכי חזק. כמות ואופי הכלים הרגשיים - חברתיים של הילד מעידים על בשלותו הרגשית. ילדים עם מעט כלי התמודדות נוטים לפנות שוב ושוב לגננת לעזרה וחסרים להם כלים מספקים להתמודד עם בעיות אלו באופן עצמאי.

ביטחון עצמי- ישנם ילדים שביטחונם העצמי ביכולתם נמוכה.ביטויים כמו "אני לא טוב", אני לא יכול", "אני גרוע", הם בשגרה. מדובר גם בילדים שעברו התנסויות שליליות במסגרת משחק, למידה, כתיבה וכד', דבר שהוביל אותם לביטחון הנמוך. הילדים האלו לעולם לא יתחילו פעילות או משחק אם לא ידעו בוודאות שיצליחו בו (הם צריכים לדעת ולשלוט בכל מצב במאה אחוז). לעומתם, ישנם ילדים שהתנסו בהצלחות רבות. הצלחות אלו בנו את ביטחונם ומהווים בסיס ליכולת ולרצון שלהם להתנסות בחוויות חדשות ומאתגרות.ילדים אלו מקבלים בקלות רבה יותר כישלונות וקשיים, היות והדבר אינו מערער את ביטחונם.

נוכחות הילד-   ישנם ילדים מופנמים מאוד הזקוקים לזמן רב להיפתח להכיר, לדבר ולהשתתף. לעומתם, ישנם ילדים פתוחים מאוד שתוך זמן קצר מתחברים עם הרבה חברים.נוכחות הילד מושפעת מאוד מביטחונו העצמי של הילד, יכולות השפה, המוטוריקה והחשיבה. כאשר לילד יש יכולות גבוהות בתחום אלו נוכחותו גבוהה יותר הן כלפי עצמו והן כלפי הסביבה. לעומת זאת כאשר לילד קשיים בחלק מתחומים אלו נוכחותו יורדת.

לסיכום, יכולת התמודדות עם קשיים ותסכולים, יכולת ויסות/ניהול רגשות במצבי קושי ומשבר, ביטחון עצמי ונוכחות הם חלק מפרמטרים של בשלות רגשית שצריך לבדוק לפני שעולים לכיתה א'. במקרים רבים התמונה אינה ברורה, אך מתצפית ואיסוף מידע על תפקוד הילד בגן, בבית ובמצבים חדשים ומורכבים לאורך זמן (בפרמטרים שאוזכרו בכתבה) ניתן להרכיב תמונה מובנת יותר על בשלותו הרגשית של הילד.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק,
מכון התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק לילדים